Alexandr Horák stojí v čele Staňkova už 22 let. Patří tedy mezi starosty k rekordmanům. Ale také může ve skutečně širokém kontextu hodnotit nejen rozvoj svého města, ale i postavení menších měst a obcí vůči velkým hráčům,jako je stát, Ředitelství silnic a dálnic, České dráhy a další.„Jsem hrdý na to, co jsme společně během mých šesti funkčních období dokázali. Město se za tu dobu hodně změnilo. Jedním z největších úspěchů je rozhodně obchvat města. Odvedl převážnou část tranzitní dopravy mimo Staňkov, což výrazně zlepšilo kvalitu života obyvatel,“ říká Alexandr Horák.
Stát obcím a městům nepomáhá, ale leckdy jim spíše škodí. Právě tak to vnímá starosta Staňkova na Domažlic ku Alexandr Horák.
Obchvat tedy zafungoval tak,jak jste si představovali?
Výrazně městu ulevil. Před jeho otevřením projíždělo Staňkovem kolem jedenácti tisíc vozidel denně,dnes je to jen kolem dvou a půl tisíce, což je mnohem snesitelnější. Samozřejmě máme k obchvatu i nějaké výhrady, například by mohly být vybudovány kruhové objezdy. Také nezahrnul místní část Ohučov. Tomu odlehčí až připravovaný obchvat Holýšova. Ale celkově jsme rádi, že ho po téměř padesáti letech úsilí a jako jediné místo na hlavním tahu Plzeň–Folmava máme.
Ovlivnilo odvedení tranzitní dopravy nějak tržby místních obchodníků?
To je častá otázka, ale myslím si, že obchvat nemá na tržby obchodníků výrazný vliv. Lidé si dnes najdou dobré obchody a restaurace přes sociální sítě a rádi si za nimi zajedou. Pokud jsou v místě dobré služby a gastronomie, lidé se zde rádi zdrží.
Jaké další plány má Staňkov pro bližší i vzdálenější budoucnost?
Společně se společností Norma plánujeme výstavbu supermarketu,což bude velký krok vpřed, protože ve Staňkově máme zatím jen COOP a pár vietnamských obchodů. Minulý rok se nám také podařilo získat zpět do Staňkova řezníka, což byla jedna z věcí, která nám tu chyběla.Řeznictví U Kelnerů se stalo vyhlášeným široko daleko. Další velké plány se týkají rekonstrukce sokolovny, kterou se podařilo převést na město. Ta by se měla stát sportovním a kulturním centrem města. Dále chystáme opravu Lidového domu, modernizaci náměstí a další projekty pro školu, školku, ZUŠku a další městské budovy. Každý rok se také snažíme opravit nějakou komunikaci a vybudovat kolem ní chodníky, ať už jde o silnice krajské nebo místní. A co dopravní infrastruktura, například mosty?
Mosty jsou dlouhodobý problém, se kterým by měl pomoci kraj. Staňkov je historicky rozdělen na dvě části, město a ves, a spojuje je pouze most přes řeku Radbuzu. Ten je však úzký a má omezenou nosnost, což komplikuje zejména zemědělskou dopravu. Řešením by bylo vybudovat mimo obce nové mosty, které by zvládaly větší zatížení. Ty by pak byly napojeny na běžnou silniční síť. Je to běh na dlouhou trať, ale jsem přesvědčen, že jiné řešení do budoucna není.
Dalším problémem venkova bývá dopravní dostupnost. Ačkoli ta se v posledních letech asi výrazně zlepšila a město ležící na hlavním silničním i železničním tahu asi nemá problémy. Nebo
se pletu?
Současná situace v oblasti autobusové dopravy mě trápí hodně. I když se za poslední léta zlepšila kvalita autobusů, nedostatek řidičů způsobuje snižování počtu spojů. To se negativně dotýká zejména našich dětí, které pak mají problém se dostat do školy. A to nemluvím o situaci, kdy se do jednoho autobusu všichni cestující nevejdou.
Řada starostů menších měst a obcí také žehrá na obrovskou byrokracii.
Byrokracie je bohužel na vzestupu a to nám všem komplikuje práci. Pamatuji si, že po revoluci se říkalo, že cílem všech změn, kdy vznikaly další kraje a obce s rozšířenou působností, je, aby se státní správa co nejvíce přiblížila obcím. A dnes je to přesně naopak. Staňkov je obec II. typu, tzv. pověřená, a my jsme v minulosti uměli, a máme na to stále ještě proškolené úředníky, vyřizovat agendu občanských průkazů, probíhalo u nás územní plánování a další a další agendy a hlavně jsme byli blízko pro lidi. Bohužel někdo usoudil, že je třeba centralizovat a tyto agendy nám byly odebrány. Místo toho na vyšších úřadech narůstají počty úředníků a pomaloučku se vkrádají další snahy o odebrání dalších agend. Zkrátka obce a města jsou něco jako pokusní králíci. Posledním příkladem je dlouho připravovaná a stejně zpackaná digitalizace stavebního řízení. My starostové, stejně jako Svaz měst a obcí ČR i Sdružení místních samospráv, jsme dlouhodobě upozorňovali, že takhle systém spustit nelze, že nebude fungovat.
I proto jste se rozhodl kandidovat v krajských volbách?
Vlastně ano. Přijal jsem nabídku volebního uskupení Pro náš kraj. Myslím si, že máme kvalitní kandidátku plnou lidí, kteří již něco za svůj život dokázali, za kterými jsou vidět výsledky, ať už jsou to výsledky v profesním životě, či na poli komunální a regionální politiky. Z toho, jak jsem měl své spolukandidáty možnost osobně poznat, vím, že si nikdo z nás na nic nehraje a fungujeme jako skvělý tým, což je důležité i pro krajskou politiku.
Zdroj: MLADÁ FRONTA DNES